Type_
Share office
Location_
Meguro Tokyo
Status_
Completed / Feb.2025
Structure_
RC
Story_
9F
Area_
-㎡
Client_
Profitz
Collaborators_
Graphitica (LOGO)
Photo_
Toshiyuki Yano
目黒駅徒歩1分のMG目黒ビルに入るシェアオフィスを「BLOCKS OFFICE」へとブランドチェンジするプロジェクトを進めています。今後数年かけて段階的に改修を重ねる計画で、今回は2階のエントランスと4階ラウンジの半分を中心に改修しました。
BLOCKSのコンセプトである「グリーン」を豊かに取り入れた4階ラウンジは、改修前はブラインドで閉ざされた暗い空間でした。周囲の曲面に沿って緑地帯を設け、利用者が植物に包まれるような環境を創出しました。中央には視線の切り替えや空間の分節を促すアイキャッチとなる山型の植栽を配置しています。これにより、オープンスペースのどの座席からも視線の先に緑を感じられ、リラックスしながら仕事ができる空間を実現しています。配色は、目黒の地域性(例えば目黒川の桜並木)を反映しつつ、BLOCKSのブランドカラーと調和させています。
機能面では、明るい自然光が入るオープンスペースと落ち着いたクワイエットゾーンに分かれており、一人で集中できるポッドやブースも設置しています。
限られた予算の中で、内装は極力解体せず、既存の仕上げの上から新しい要素を重ねることで空間を再構築しました。2階のエントランスも同様に、既存のベース照明と天井をそのまま活用し、従来のカウンターも新しいレイヤーで覆うことで、新旧が一体となったデザインを実現しています。
このプロジェクトでは、解体工事を最小限に抑え、既存の要素を新しいもので包み込んだり、凹凸に新たな要素を充填したりすることで、コストを抑えながらも空間を一新するという挑戦に取り組んでいます。
We are undertaking a rebranding project for the shared office in the MG Meguro Building, located one minute’s walk from Meguro Station, to ‘BLOCKS OFFICE.’ The plan includes phased renovations over the next several years, with the current phase focusing on the second-floor entrance and half of the fourth-floor lounge.
The fourth-floor lounge, featuring a green theme as part of the BLOCKS concept, was previously a dark space enclosed by blinds. We created green zones along the curved perimeter, giving users the feeling of being surrounded by plants. In the center, we placed central hill-shaped planters that visually divide the space. This design makes greenery visible from any seat, creating a relaxing work environment.
The color scheme reflects the local character of Meguro, such as using pink accents inspired by the cherry blossom trees along the Meguro River, while harmonizing with the BLOCKS brand colors.
Functionally, the space is divided into a bright, open area and a quieter zone. The quieter zone features pods and booths for focused, individual work.
Working within limited budget constraints, we reconstructed the interior by limiting demolition and layering new elements over existing finishes. The second-floor entrance similarly utilizes the existing lighting and ceiling, while the original counter is clad with a new layer, creating a unified design that integrates both new and old elements.
This project tackles the challenge of refreshing spaces while controlling costs by minimizing demolition and cladding existing elements and filling existing contours with new components.
The cutlery set is designed in close partnership with Table Noir and executive chef Thorsten Schmidt of Barr to enhance the restaurant experience further. In the fall of 2018, the cutlery set will be sold online and in selected stores, enabling more people to participate in Barr’s culinary story.